Volánová sukně s žabičkovaným pasem - fotonávod

24. září 2015 v 22:09 | Hraboška |  Návody
Máte rádi maxisukně? Volánové maxisukně? Pokud ano a chcete si jednu takovou (nebo i víc :-) ) ušít, začtěte se do následujícího návodu. Šití je to jednoduché, výsledek efektní.

Střih není potřeba, stříhají se jen obdélníky. Z rozměrů uvedených v návodu vám vyjde sukně dlouhá asi 86 cm (tedy spíš na menší postavu, já měřím 159 cm), pas má v klidu asi 33 cm, ale hodně se natáhne, takže velikost bych odhadla S - L (typově podobnou sukni jsem bez problémů nosila až do konce těhotenství). Na objemnější boky už bych střihla příslušný pruh radši delší. Pokud potřebujete sukni delší, stačí stříhat pruhy látky vyšší (buď přidejte poměrně u všech nebo třeba jen u jednoho, podle toho, o kolik delší sukni potřebujete).

PŘIPRAVÍME SI:

1) látku na sukni
Nejvhodnější bude tenčí látka, aby dobře fungovalo žabičkování. Já jsem šila z madeiry o gramáži 90 g/m2, dobře fungovat by měly látky s gramáží cca do 120 g/m2. U silnějších radši předem vyzkoušejte, jak půjdou nažabičkovat.
rozměry: (psáno od pruhu s pasem po spodní volán, pokud byste třeba chtěli sukni různobarevnou)
44 x 133 cm
27 x 190 cm (2x 27x95 cm)
27 x 300 cm (2x 27x150 cm)
12 x 450 cm (3x 12x150 cm)
Protože do běžné šíře látky 150 cm se vejde akorát ten první pruh, je třeba ty ostatní pak sešít z více částí (je to tak i v postupu). V závorkách tedy uvádím, co ve skutečnosti nastříhat, pokud máte látku o šíři 150 cm.

2) látku na podšívku
Nejlepší bude popelín nebo něco podobného tenoučkého. Pokud máte na sukni látku, která není průsvitná, lze podšívku vynechat.
Střihněte dva lichoběžníky vysoké 67 cm, horní kratší strana 67 cm, dolní delší strana 85 cm.
(Já jsem si špatně změřila, jak velký kus látky na podšívku mám, a musela jsem ji střihnout kratší. Taky to jde. Ale delší podle původního plánu by byla příjemnější, nešimrala by mě na kolenech :-). )

3) úzkou prádlovou gumu, v délce zhruba jako obvod vašeho pasu (či boků, prostě toho místa, kde budete sukni nosit), radši delší, ať se to lépe šije (však zkrátit se dá vždycky ;-) )

4) pružnou nit (na žabičkování)

... a běžné šicí potřeby jako stroj, nůžky atd. :-)

POSTUP

(Omlouvám se za kvalitu fotek, sukni jsem šila večer, takže postup je focený převážně za umělého osvětlení, navíc někde v půlce mi došly baterky v lepším foťáku.)

1) Nejdřív sešijeme pásy látky potřebné na jednotlivé volány, lícem k sobě, šev pak můžeme rozžehlit.
Pokud šijete z madeiry, tak pozor, rub a líc se od sebe špatně rozeznává. Líc poznáte podle lesklejších nitek výšivky :-).

2) U nejdelšího pásu, ze kterého bude spodní volán, založíme dolní okraj dvakrát do rubu a prošijeme na rovnostehu.

3) Všechny pásy kromě toho nejkratšího (určeného na pas a "sedlo") si na horním okraji nařasíme. Dělá se to tak, že na stroji úplně povolíte horní nit a pak už jen šijete rovně kousek od okraje. Raději si na začátku i na konci nechte dostatečně dlouhé volné nitě, aby bylo možno řasení upravovat.

4) A jdeme sešívat. Postupujeme od dolního okraje sukně. Vezmeme nejdelší a druhý nejdelší pruh a sešpendlíme je lícem k líci po delší straně. Nařasenou stranou dolního volánu (toho, u kterého jsme prošívali okraj) k nenařasené straně druhého pruhu. V této chvíli je často potřeba upravovat řasení, někde povolit, jinde přitáhnout, aby délka nařasené i nenařasené části byla stejná.
Sešijeme, nejlépe na overlocku. Pokud ho nemáte, poslouží stejně dobře rovný steh a následné začištění cikcakem.
Sukně tohoto typu většinou uvidíte ušité tak, že spodní kanýr je na horním našitý z lícu a okraj u švu není nijak začištěný. Mně se ale víc líbí, když je šev schovaný uvnitř a zvenčí je to pěkně začištěné.

5) Stejným způsobem sešijeme všechny pruhy látky, meziprodukt bude vypadat nějak takto.

6) Připravíme si podšívku. Sešijeme jeden boční šev a její spodní okraj (ten delší) začistíme, např. obnitkou na overlocku, nebo cikcakem či dvojitým založením a prošitím na rovnostehu.
Pokud podšívku vynecháváte, tak si v tuhle chvíli začistěte horní okraj sukně a přeskočte na krok 9.

7) Horní (nezačištěný) okraj podšívky přišpendlíme k hornímu okraji sukně, lícem k líci.

8) Sešijeme.

9) Sukni si otočíme rubem nahoru a podšívku překlopíme dovnitř tak, aby horní okraj sukně tvořila jen samotná přeložená látka sukně.

10) Odměříme to tak, aby tato část měla cca 12 cm. To bude ten nažabičkovaný pas. Pečlivě zašpendlete, ať nikde nic neutíká.

11) Nejdřív prošijeme kousek od kraje tunýlek na gumu.

12) A můžeme se pustit do žabičkování. Na spodní cívku navlékneme pružnou nit (více o žabičkování píšu v návodu na dětské šatičky) a šijeme rovně, na šířku půlky patky od tunýlku (dobře se tak udržuje stále stejná vzdálenost).

13) U pasu sukně se hodí udělat žabičkování husté, aby dobře drželo. Šijeme tedy jednu řadu za druhou, až téměř k místu, kde v rubu začíná podšívka.

14) Takhle bude sukně vypadat jen pár kroků před dokončením.

15) Takhle vypadá žabičkování z rubu. Na barvě pružné nitě až tak nezáleží. Já měla přímo červenou, ale jeden a půl řady jsem zkusmo šila černou a z lícu to vůbec není poznat.

16) Tunýlkem protáhneme prádlovou gumu a zkrátíme ji na potřebnou délku. Měla by být dlouhá zhruba jako nažabičkovaný díl v klidu.

17) Gumičku u okraje tunýlku prošijeme, aby se zafixovala a nikam neutekla.

18) Jdeme na závěrečný šev. Sukni pečlivě složíme lícem k sobě a sešpendlíme. Opatrně hlavně u žabičkování, ať pak prošijete skutečně jen nažabičkovanou část, ne úplně u okraje, kde látka nažabičkovaná není. Většinou se doporučuje začátky a konce nažabičkovaných řad hned při šití zauzlíkovat, aby se nepovolily, ale mně se zatím nikdy nepovolily, i když přes ně přejedu overlockem a kus jich uříznu :-).

19) Sešijeme a je hotovo!

Fotky hotové sukně najdete v tomto článku.

Máte ušito, povedlo se? Pochlubte se a pošlete fotku, ráda se podívám :-)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Alena Alena | E-mail | 28. července 2017 v 8:51 | Reagovat

Dobry den. Prosim, jaka byla celkova spotreba latky na sukni? Mám stejnou vysku jako vy. Jsem lina to pocitat. ;-)
Moc děkuji. Navod je moc hezky, rada bych to zkusila. Alena

2 Alena Alena | E-mail | 9. srpna 2017 v 19:17 | Reagovat

Tak jestli picitam dobre, mely by stacit dva metry? Děkuju.