Žabičkované šatičky - fotonávod

25. srpna 2015 v 1:31 | Hraboška |  Návody
Před necelým měsícem jsem v tady ukazovala žabičkované šaty pro kamarádku a její dcerku. Dnes přináším návod, jak ušít ty dětské žabičkované šatičky, zdobené kanýrky. Šití celkem jednoduché, výsledek efektní. Velikost je cca 86, tak na 2 - 3 roky, ale díky žabičkování a vázacím ramínkům jsou šatičky rostoucí a určitě vydrží déle. Stejně tak stačí pozměnit rozměry jednotlivých dílů a ušít šatičky větší či menší, případně i dospělácké.

Připravíme si:
- 0,5 metru látky
- pružnou nit
(a samozřejmě běžné šicí potřeby jako obyčejné nitě, nůžky, šicí stroj... :-) )

Látku je třeba vybrat tenkou, aby na ní dobře fungovalo žabičkování. Šatičky v návodu jsou šité z viskózového batistu o gramáži 80 g/m2, látky lehoučké, splývavé. Dál se dobře hodí různé popelíny, madeira nebo tenká tkaná bavlna s gramáží tak do 120 g/m2.

1) Nastříháme jednotlivé díly. Velký obdélník 100 x 35 cm na hlavní část šatů, tři pruhy na kanýry o výšce 5 cm a délce 150 cm (využijeme celou šířku látky, dva z pruhů pak trošku zkrátíme, viz fotka) a čtyři proužky na vázačky o délce 50 cm, široké cca 4 cm (já stříhám šířku pravítka velkého pravítka :-) ).

2) Pruhy na vázačky sežehlíme na čtvrtiny, konce založíme dovnitř a zašpendlíme.

3) Sešijeme.

4) Delší strany dílu na šaty i pruhů na kanýry začistíme. Nejlépe na overlocku úzkým obnitkovacím stehem, případně na rovnostehu hustým cikcakem nebo dvojitým založením do rubu a prošitím rovným stehem.

5) Jdeme žabičkovat. Na spodní cívku je potřeba navléknout pružnou nit.

6) V galanterii hledejte toto :-). Při navíjení na cívku musí být pružná nit hodně napnutá (stroj by to měl zvládnout sám).

7) Pak už stačí jen šít přímým stehem a žabičkuje se to samo. První řadu šijeme těsně pod horním okrajem šatů, na šířku patky.

8) První řada žabičkování je ještě taková "jalová"...

9) Při šití dalších řad je potřeba látku natahovat, aby se řasila rovnoměrně. Je potřeba dodržovat pokud možno pořád stejnou vzdálenost, šít rovně. Začátečníkům doporučuju si to třeba ještě před začátkem žabičkování naznačit křídou (já to měla udělat taky, jak uvidíte dál). U šatiček doporučuju nežabičkovat moc hustě (dodržovat vzdálenost řad asi jako na fotce), lépe to vypadá a žabičkování není tak svíravé.
Na začátku a na konci řad nezapomeňte nechávat dostatečně dlouhý konec té pružné nitě, dávejte pozor hlavně při odstřihu :-). Můžete i rovnou zapošívat, aby nikam neutekla, ale já většinou ty volné konce nechávám, při sešívání závěrečného švu overlockem se to stejně odřízne.

10) Takhle vypadá meziprodukt po dokončení žabičkování. Už to vypadá lépe než po první řadě, že? :-)

11) Tady je vidět, jak moc žabičkování látku stáhne. Podrobný článek o žabičkování najdete tady.

12) Připravíme si kanýry. Nejdřív je potřeba je nařasit. Normálně by na to mělo stačit nastavit na rovnostehu co nejvolnější horní nit a pruh jen prošít, nařasí se sám. Můj stroj tentokrát odmítl v tomto spolupracovat, tak mi nezbylo než vzít do ruky jehlu a stehovací nit a řasit hezky ručně.

13) Jako první našijeme nejdelší kanýr na spodní okraj šatů. Lze ho našít buď "shora" (tedy rubem kanýru na líc šatů), jak jsem to udělala já, nebo sešít nejdřív po rubu, šev pak bude na rubu šatů. Ale protože toto místo pak bude překrývat prostřední kanýr, je to vlastně úplně jedno, nebude to vidět.
V každém případě kanýr rovnoměrně našpendlíme po celé délce. Někdy je při tom potřeba nařasení upravovat, někde povolit, někde natáhnout.

14) Pokud našíváme kanýr shora, přišijeme ho co nejblíž okraji.

15) Stejným způsobem přišijeme i prostřední a poté horní kanýr.

16) Šaty složíme do "roury" a po rubu sešijeme zadní šev. Hlavně u kanýrů je potřeba si pohlídat, aby všechny byly ve švu chycené.

Tady je vidět, jak to může dopadnout, když si líná švadlenka řady pro žabičkování nepředkreslí a nepodaří se jí udržet je rovně. Po sešití to prostě o kus ujíždí. Zrovna v těch puntících se to naštěstí docela ztratí... ale být by to tak nemělo, to je jasné :-)

17) Přišpendlíme vázačky.

18) A přišijeme je. Raději několikrát tam a zpátky (pomocí zpětného chodu), ať se hned nevytrhnou.

19) Hotovo! :-)

Povedly se vám šatičky? Pochlubte se a pošlete fotku, ráda se podívám :-)