Dvoubarevný mantinel do postýlky - fotonávod

6. září 2013 v 0:18 | Hraboška |  Návody
Jak jsem slíbila v článku o první části žirafí kolekce, tady je fotonávod na dvoubarevný mantinel do postýlky. Sice si připadám skoro drze, moc jsem toho neušila a troufám si rovnou na návod, ale třeba někomu pomůže. Snad se mi to podaří napsat srozumitelně :-). Pokud zkušenější švadlenky v postupu objeví, že něco dělám blbě nebo zbytečně složitě, budu vděčná za každou radu, jak to dělat lépe.

PŘIPRAVÍME SI:

na "tělo" mantinelu:
Rozměry na výšku jsou přizpůsobené výšce použitého vzoru 32 cm a tloušťce molitanu 1 cm. Pokud potřebujete jinou výšku mantinelu, přizpůsobte výšku všech stříhaných dílů (druhé číslo). Pokud použijete jinak tlustý molitan nebo vatelín, je potřeba přizpůsobit oba rozměry u obou látek, u výplně jen výšku (šířka je daná rozměry postýlky).
- jednobarevná látka: 4 obdélníky, od každého rozměru 1 ks: 66 x 38 cm; 63 x 38 cm; 123 x 38 cm; 126 x 38 cm
- vzorovaná látka: 4 obdélníky, od každého rozměru 2 ks: 63 x 32 cm; 122 x 32 cm
- molitan: 4 obdélníky, od každého rozměru 2 ks: 120 x 30 cm; 60 x 30 cm
na tkanice:
- 11 proužků 42 x 5 cm (v případě, že chceme mantinel přivazovat nahoře i dole, bude potřeba dvojnásobný počet)

Nastříhané díly vyžehlíme.

POSTUP:

1. Nejdřív si připravíme tkanice. Proužek látky sežehlíme napůl a ještě na čtvrtiny. Krátké strany zahneme dovnitř a přeložíme.

2. Přeložený proužek sešijeme po celém obvodu.

3. Sešpendlíme k sobě vždy jeden díl jednobarevné a jeden díl velikostně odpovídající vzorované látky, lícem k líci. Dáváme pozor, aby u jednobarevné látky byl na krátké straně volný okraj jednou vpravo a jednou vlevo (viz obrázek), aby to pak vyšlo na lem kratší strany mantinelu. Volný okraj na delší straně bude vždy dole (s ohledem na orientaci vzoru na vzorované látce).

4. Postupně všechny čtyři části sešijeme.

5. Švy rozžehlíme.

6. Sešité pruhy k sobě sešpendlíme kratšími stranami. Části s delší jednobarevnou látkou musí být na kraji.

7. Švy opět rozžehlíme.

8. Na líc jednobarevné strany rozmístíme a přišpendlíme tkanice. U kratších švů (v budoucích rozích) cca 2 cm od švu, od dlouhých švů (budoucí horní okraj mantinelu) asi na šířku pravítka. Na kratších stranách mantinelu budou tkanice v rozích a jedna uprostřed, na delších stranách budou kromě rohů tkanice dvě. Jejich rozmístění doporučuju oměřit nejlíp podle šprušlí postýlky. Já to neudělala, rozvrhla jsem je tak nějak přiměřeně a při přivazování na postýlku pak nevyšly přesně k tyčce.

9. Vázačky přišijeme. Aby dobře držely, projedeme je jednou tam a pomocí zpětného chodu jednou zpátky.

10. Mantinel si rozložíme rubem nahoru a na vzorovanou látku přiložíme molitan. Přikládáme kousek nad šev, viz obrázek.

11. Obě látky složíme k sobě. Díky přiložení molitanu nad šev se z jednobarevné látky vytvoří lem. Všechny tři vrstvy sešpendlíme k sobě.

12. Cca milimetr od švu prošijeme a horní lem mantinelu je hotový.

13. Připravíme si lem dolní strany. Nejdřív založíme 1 cm dovnitř a sežehlíme.

14. Přesahující vzorovanou látku zahneme pod molitan. Aby neujížděla, můžeme ji zafixovat lepidlem (používám Kores).

15. Jednobarevnou založenou látku znovu založíme až k okraji vzorované látky s molitanem. Roh založíme podle obrázku.

16. Založený pruh založíme přes vzorovanou látku a přišpendlíme.

17. Cca milimetr od okraje jednobarevné látky prošijeme.

18. Na závěr zpevníme švy v rozích mantinelu prošitím vlevo i vpravo od švu. Mantinel můžeme takto svisle prošít na více místech kvůli lepší fixaci výplně, mně se to nehodilo kvůli vzoru.

Nacpat mantinel pod stroj může být i docela oříšek :-)

Hotovo! :-)

Snad jsem v postupu na nic nezapomněla...

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Barulin Barulin | 16. listopadu 2014 v 14:24 | Reagovat

Perfektní návod - ušila jsem už podle něj jeden mantinel a teď se chystám na druhý, díky :-)

2 Karfigolka Karfigolka | E-mail | Web | 23. dubna 2015 v 13:41 | Reagovat

To je krásné, přemýšlím nad něčím takovým do Eliščiny postele. Také bych chtěla konečně pořídit do ložnice nové postele https://www.maxi-postele.cz/

3 Jana Jana | E-mail | Web | 11. května 2015 v 15:24 | Reagovat

My jsme pořídili přikrývky do postele, které mají antialergenní povrch http://www.modernispani.cz/prikryvky-a-polstare/prikryvky/prikryvka-cool-touch

4 Kája Kája | E-mail | Web | 8. června 2015 v 15:18 | Reagovat

Krásná postýlka. Děti mají rádi motiv žirafy, to je jasné http://www.donti-povleceni.cz/Povleceni/Detske-povleceni/Detske-povleceni-do-postylky

5 Zuzana Krausová Zuzana Krausová | 5. května 2016 v 19:08 | Reagovat

Moc děkuji za tento návod. Ušila jsem si mantinel kolem celé postýlky a zítra si jdu pro látku na druhý:) :-)

6 uhrabosky uhrabosky | 6. května 2016 v 14:42 | Reagovat

Jsem moc ráda, že návod dobře slouží :-). Ať se šití daří ;-)

7 Lolena Lolena | 6. června 2016 v 8:07 | Reagovat

Skvělý návod! I jako naprostý začátečník jsem mantinel zvládla a chystám se na druhý.